Ευρωπαϊκή Ένωση και Εκπαίδευση

 

 



Η ΕΕ προωθεί ανθρωπιστικές και προοδευτικές αξίες και διασφαλίζει ότι η ανθρωπότητα θα βγει μάλλον ωφελημένη παρά ζημιωμένη από τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στον πλανήτη. Οι ανάγκες των λαών δεν είναι δυνατό να ικανοποιηθούν μόνο από τις δυνάμεις της αγοράς ούτε από τη μονομερή δράση της κάθε χώρας. Έτσι για κάποιους τομείς  η ΕΕ έχει αποκλειστική αρμοδιότητα, για άλλους η ΕΕ και τα κράτη μέλη έχουν επιμερισμένη αρμοδιότητα και υπάρχουν και τομείς για τους οποίους τα κράτη- μέλη παραμένουν αρμόδια και η ΕΕ μπορεί να διαδραματίσει υποστηρικτικό ή συντονιστικό ρόλο. Ένας από τους τομείς αυτούς είναι και η εκπαίδευση.

Η ΕΕ δεν μπορεί να υπαγορεύσει τον τρόπο οργάνωσης των σχολείων και της εκπαίδευσης ούτε το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών  αυτά αποφασίζονται σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο. Όμως η ΕΕ βοηθάει με άλλους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι και τα χρήματα που δίνονται στα σχολεία μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Τα προγράμματα ΕΣΠΑ έχουν διπλό σκοπό: από τη μια να υποστηρίξουν τις φτωχότερες περιοχές της Ευρώπης και από την άλλη να εξισορροπήσουν τις υποδομές στις χώρες που είναι μέλη. Έτσι δίνονται χρήματα στα σχολεία για να δημιουργήσουν ή να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους αλλά και για προγράμματα που προβλέπουν μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών όπως το Euroscola και το Erasmus+. Το σχολείο μας, 3ο ΓΕΛ Γιαννιτσών , ωφελήθηκε από τα χρήματα αυτά.

Πρώτα απ΄ όλα, σύμφωνα με απάντηση του διευθυντή του 3ου ΓΕΛ Γιαννιτσών Γ.  Δημητρίου σε ερώτηση  μαθητριών –junior ambassadors του προγράμματος «Σχολεία- Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημιουργήθηκαν και εξοπλίστηκαν τόσο το εργαστήριο Φυσικής όσο και τα εργαστήρια Πληροφορικής του σχολείου. Άλλωστε και τελευταία το σχολείο προμηθεύτηκε μέσω ΕΣΠΑ τρεις βιντεοπροβολείς, τρεις φορητούς και έναν σταθερό υπολογιστή. Επιπλέον μέσω ευρωπαϊκής χρηματοδότησης έχει λειτουργήσει και στο 3ο ΓΕΛ πρόγραμμα πρόσθετης διδακτικής στήριξης μαθητών, έχουν προσληφθεί αναπληρωτές καθηγητές, έχουν επιμορφωθεί εκπαιδευτικοί στις νέες τεχνολογίες και όχι μόνο.

 

Επίσης σε ερώτηση των μαθητριών σχετικά με το αν το 3ο ΓΕΛ έχει εμπειρία από συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα, ο κύριος Δημητρίου απάντησε ότι και ο ίδιος αλλά και εκπαιδευτικοί και μαθητές του σχολείου έχουν συμμετάσχει κατά το παρελθόν σε ποικίλες  δραστηριότητες ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος όπως προγράμματα, συνέδρια, προσομοιώσεις κ.α. γιατί θεωρούν ότι μέσω αυτών παράγεται  υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο. Ειδικότερα, το 3ο ΓΕΛ είχε επιλεγεί να συμμετάσχει σε πρόγραμμα Erasmus που προέβλεπε τη μετακίνηση εκπαιδευτικών στη Σουηδία αλλά δυστυχώς λόγω της πανδημίας δεν πραγματοποιήθηκε, οπότε το κέρδος ήταν, αν όχι μηδενικό, τουλάχιστον το μη αναμενόμενο. Αυτό το διάστημα το σχολείο βρίσκεται στη διαδικασία υποβολής αίτησης για επόμενο πρόγραμμα Erasmus . Η Ευρωπαϊκή Ένωση εφαρμόζει τέτοιου είδους προγράμματα για την προώθηση των εκπαιδευτικών ανταλλαγών έτσι ώστε οι εμπλεκόμενοι να μπορούν να ταξιδεύουν στο εξωτερικό για να αποκτήσουν κατάρτιση ή να σπουδάσουν, να εξασκήσουν ξένες γλώσσες και να λάβουν μέρος σε κοινές δραστηριότητες με σχολεία ή κολέγια άλλων χωρών. Μάλιστα κατά την περίοδο 2014-2020 ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός  για τα Erasmus αυξήθηκε κατά 40% έναντι της προηγούμενης περιόδου.

Εκτός όμως από τα οφέλη που προέκυψαν για το  3ο ΓΕΛ Γιαννιτσών στους παραπάνω τομείς, αναμφισβήτητα οι παρεχόμενες  υπηρεσίες των σχολείου, όπως και όλων των σχολείων της επικράτειας,  αναβαθμίστηκαν  χάρη στα κονδύλια που έδωσε η Ευρωπαϊκή ένωση για την ψηφιοποίηση των παροχών τους σε εκπαιδευτικό και διοικητικό-οργανωτικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στη δημιουργία του «ψηφιακού σχολείου» (digital school) το οποίο σύμφωνα με τις δηλώσεις των μαθητριών –junior ambassadors του σχολείου μας Μήνου Γεωργίας και Μανωλέμη Ναταλίας: «είναι ένα σημαντικό επίτευγμα γιατί δίνει τη δυνατότητα σε όλους –εκπαιδευτικούς και μαθητές- σε περίπτωση που έχουν χάσει ή ξεχάσει το βιβλίο στο σχολείο, να εργαστούν στο σπίτι από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή». Επιπλέον με τη χρήση των ψηφιακών βιβλίων το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον και κατανοητό καθώς είναι πιο διαδραστικό με τη χρήση υπερσυνδέσμων που οδηγούν σε βίντεο, χρονογραμμές και γενικά πρόσθετες πληροφορίες.

Ίσως όμως το σημαντικότερο δείγμα ψηφιοποίησης των παροχών των σχολείων σε διοικητικό και οργανωτικό επίπεδο είναι το myschool. Το myschool είναι ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα με στόχο τη μηχανογραφική υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των διοικητικών δομών της εκπαίδευσης στην Ελληνική επικράτεια. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στις παραπάνω μαθήτριες ο υποδιευθυντής του 3ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, Βαβουλίδης Χρήστος, το myschool ξεκίνησε να λειτουργεί πιλοτικά το 2013 για την Α΄ και Β΄ λυκείου και από την επόμενη χρονιά τέθηκε σε κανονική λειτουργία για όλες τις τάξεις. Όσο για το τι περιλαμβάνει, σύμφωνα με τον κύριο Βαβουλίδη «γίνεται η διαχείριση των στοιχείων των μαθητών όπως βαθμοί, απουσίες, στοιχεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις και γενικά βγαίνουν διαφόρων ειδών αποτελέσματα». Επίσης γίνεται η διαχείριση των στοιχείων των καθηγητών, για παράδειγμα ποιος διδάσκει, πού διδάσκει, τι πρόγραμμα έχει, οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών, οι αναθέσεις των μαθημάτων, το δυναμικό του σχολείου και γενικότερα γίνεται καταγραφή των αναγκών του σχολείου. Επίσης, τώρα την περίοδο της πανδημίας, συλλέγονται πληροφορίες για το πόσοι μαθητές έχουν θετικό ή αρνητικό self test. Μέσω του myschool δηλαδή γίνεται κεντρική συλλογή πληροφοριών και στατιστική επεξεργασία των δεδομένων στα κεντρικά.

Τέλος, σε ερώτηση των κοριτσιών σχετικά με την προσφορά του myschool στο σχολείο μας και γενικά βέβαια στα σχολεία, ο κύριος Βαβουλίδης τόνισε ότι καθώς πρόκειται για μια εφαρμογή διαδικτύου, τα δεδομένα δεν αποθηκεύονται τοπικά αλλά κεντρικά. Έτσι δεν επιβαρύνεται το σχολείο αλλά το Υπουργείο κι έτσι εξοικονομείται χρόνος σε σχέση με το παρελθόν όπου εφαρμοζόταν άλλο, παρόμοιο σύστημα με τοπική όμως συλλογή δεδομένων.

Πολλά θα μπορούσε κάποιος να αναφέρει σχετικά με τις παρεμβάσεις που έγιναν στον τομέα της εκπαίδευσης με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πολλά αναμένονται να γίνουν ακόμη καθώς η πανδημία έφερε στο προσκήνιο νέες ανάγκες, π.χ. την παροχή τηλεκπαίδευσης. Αναμφισβήτητα, οι τεχνολογικοί μετασχηματισμοί βοήθησαν στην καθιέρωση νέων εκπαιδευτικών διαδικασιών και συστημάτων παροχής εκπαίδευσης, που εισάγουν καινούριες διδακτικές διαδικασίες, όπως είναι η εκπαίδευση από απόσταση (τηλεκπαίδευση).  Έτσι στη σύγχρονη κοινωνία είναι προφανής η σύνδεση της εκπαίδευσης με την κοινωνία της πληροφορίας, γι' αυτό και καταβάλλονται συνεχείς προσπάθειες να εξοπλιστούν τα σχολεία με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τεχνολογικά μέσα αλλά και να επιμορφωθεί το προσωπικό ώστε να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σ΄αυτές. Αναμένονται λοιπόν εξελίξεις στο πεδίο της εκπαίδευσης καθώς οι πολιτικές για την επόμενη γενιά, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης και των δεξιοτήτων ανήκουν στους στόχους που το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε μέσω του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του «Next Generation EU» .

Οι senior ambassadors του 3ου ΓΕΛ Γιαννιτσών: Γαλαντάρη Κωνσταντία, Κάζογλου Χρυσαυγή, Καράμαλη Σεραφεία, Κυριαζή Ευαγγελία, Σύρμαλη Κυριακή, Τζιάλη Ελένη, Τσιλίκα Μαρία

Οι junior ambassadors του 3ου ΓΕΛ Γιαννιτσών: Μανωλέμη Ναταλία, Μήνου Γεωργία, εθελόντρια: Κουλούδη Αναστασία

Πηγές: https://www.consilium.europa.eu/el/policies/eu-recovery-plan/

Κοινωνιολογία (Γ΄ Λυκείου - Ανθρωπιστικών Σπουδών) - Βιβλίο Μαθητή

Η Ευρώπη σε 12 μαθήματα, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Λουξεμβούργο: Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 2017

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ 3ου ΓΕΛ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ

9 Μαΐου, Ημέρα της Ευρώπης

40 χρόνια της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση