ΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΠΕΛΛΑΣ: ΠΑΡΟΝ-ΠΑΡΕΛΘΟΝ-ΜΕΛΛΟΝ


Την Πέμπτη 22 Απριλίου οι senior και junior ambassadors συναντήθηκαν στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πέλλας με τους κο Αβραμίδη Ελευθέριο, προϊστάμενο τμήματος της τεχνικής υπηρεσίας, επιβλέποντα πολλών έργων ΕΣΠΑ και προϊστάμενο του τεχνικού επιμελητηρίου του Δήμου Πέλλας και την κα Μήντου Λίνα, μηχανικό και συνεργάτιδα του δημάρχου Γιαννιτσών.

Στη συνάντηση  με την κα Μήντου και τον κο Αβραμίδη στο χώρο του δημαρχείου οι πρέσβεις ενημερώθηκαν σχετικά με τα υποστηριζόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση  έργα και  δράσεις που έλαβαν χώρα στο νομό αλλά και ειδικότερα  στο δήμο μας. Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθεί ο δήμος  για τη διεκδίκηση της  χρηματοδότησης από  Ευρωπαϊκά  προγράμματα. Τονίστηκε η σημασία της όλης αυτής προσπάθειας και τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν μέχρι μία πρόταση-μελέτη του δήμου (προμελέτη-οριστική μελέτη-μελέτη εφαρμογής) να χαρακτηριστεί «ώριμη» και επαρκώς ανταγωνιστική , όπως μας είπαν και οι ίδιοι, ώστε να έχει καλή βαθμολογία από τον εκάστοτε φορέα προκειμένου  να εγκριθεί και να υλοποιηθεί. Απαραίτητη γι αυτό  είναι η συνεργασία και η αδειοδότηση από φορείς ,όπως η αρχαιολογία, η πυροσβεστική,το δασαρχείο κ.α.)

 


 Αρχικά, τονίστηκε πως  με την ένταξή της στην Ε.Ε. η χώρα μας κατάφερε να συνδεθεί με τις εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό χώρο  διεκδικώντας χρηματοδοτήσεις σε διάφορους τομείς ανάλογα με τις ανάγκες της. Βασική προϋπόθεση, ωστόσο, αποτελούσε  και αποτελεί οι προτάσεις των δήμων να είναι επαρκείς και τα κονδύλια αυτά να λειτουργήσουν «ως πολλαπλασιαστικοί συντελεστές της παραγωγής με σωστά ιεραρχικά κριτήρια, σωστό σχεδιασμό, και χωρίς να εξυπηρετούν μικροπολιτικά συμφέροντα». Οι προτάσεις, λοιπόν, αποτελούν ένα κυνήγι προϋποθέσεων και ακολουθούνται από ελέγχους τόσο κατά τη διεκδίκηση των έργων και των δράσεων όσο και κατά την υλοποίησή τους.

Συγκεκεριμένα, όπως ειπώθηκε,«ο δήμος μας δεν έχει χάσει πρόσκληση της Ε.Ε. για τη διεκδίκηση κονδυλίων σχετικών με τις ανάγκες του».

Τονίστηκε ιδιαίτερα το θέμα των «στρεβλώσεων» που μπορεί να προκύψουν στη διαδικασία των διεκδικήσεων αυτών. Η βασικότερη είναι ο κίνδυνος να μην θεωρηθούν οι χρηματοδοτήσεις  ως διορθωτικές κινήσεις παροδικού χαρακτήρα αλλά ως ο βασικός στόχος. «Γι αυτό και πρέπει να υπάρχουν μηχανισμοί παρακολούθησης των προγραμμάτων».

ΣΤΟΧΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

Μέχρι το 2005 η στόχευση της Ε.Ε.-το 80% των κονδυλίων- αφορούσε την οδοποιϊα και τις υποδομές (ολοκληρώθηκε η γέφυρα του Αξιού, η Εγνατία και η Εθνική οδός) ενώ μετά από το 2005 δόθηκε έμφαση σε ενεργειακά θέματα, στο περιβάλλον και στις δράσεις καταπολέμησης της ανεργίας και μόνο το 20% αφορά πλέον σε έργα υποδομής.

 Ως αναστοχασμός θα μπορούσε να ειπωθεί ότι ενώ πέρασε μια εικοσαετία έργων οδοποιϊας δεν κατασκευάστηκε ο δρόμος σύνδεσης Θεσσαλονίκης –‘Εδεσσας για λόγους, που μπορεί να αφορούν χαλαρές διεκδικήσεις, μη παρουσίαση ώριμων και καλά σχεδιασμένων μελετών αλλά και τη δυστοκία που αφορά στην απορρόφηση πολλών κονδυλίων από την Περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΡΕΧΟΥΝ

·         Τρέχουν 14 προσκλήσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος και έτσι

υπάρχουν προτάσεις στο Δήμο που αφορούν τις υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης, όπως η συντήρηση και η δημιουργία νέων βιολογικών καθαρισμών, η διαχείριση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα λύμματα, η ασφάλεια του νερού, η ανακύκλωση και η δημιουργία υπόγειων κάδων.

 Μέχρι το 2026 περίπου θα λειτουργούν 7 βιολογικοί καθαρισμοί στο Δήμο Πέλλας. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 2(Γιαννιτσών και Κρύας Βρύσης)

·    Έχει υποβληθεί πρόταση για την κατασκευή του μουσικού σχολείου που ανήκει ενεργειακά στην κατηγορία Α.

·       Έγινε η ενεργειακή αναβάθμιση του Α΄ΕΠΑΛ και είναι σε εξέλιξη η αντίστοιχη για το Β΄ΕΠΑΛ το 2ο Γυμνάσιο και το 2ο Λύκειο. Στο μέλλον θα ενταχθούν και άλλα σχολεία ανάλογα πάντα με την παλαιότητα και τις ενργειακές τους δαπάνες.

·       Θα γίνουν έργα που αφορούν στην αγροτική οδοποιϊα για να ανέβει η αξία των εμπορευμάτων καθώς θα φτάνει πιο γρήγορα στον καταναλωτή.

·  Τρέχουν, επίσης, προσκλήσεις για έργα ψηφιακής σύγκλισης και καινοτομίας, όπως είναι το ολοκληρωμένο σύστημα πληροφόρησης οδηγών για ελεύθερες θέσεις στάθμευσης ή οι εφαρμογές στα κινητά για την επιτρεπόμενη στάθμευση (εφαρμόζεται ήδη στη Χατζηδημητρίου και θα επεκταθεί)αλλά  και για την μετεωρολογική ενημέρωση

·         Πολλά έργα ανάπλασης σε εμπορικά και τουριστικά σημεία του δήμου βρίσκονται σε διαγωνιστική διδικασία και θα υλοποιηθούν στο προσεχές διάστημα.

·       Δημιουργήθηκε στα Γιαννιτσά το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας,μια συμφωνία, δηλαδή, από διάφορους φορείς πάνω σε ένα σύνολο αρχών για μια καλύτερη ως προς τις συγκοινωνίες πόλη. Αυτό  το σχέδιο αποτελεί προαπαιτούμενο για κάθε μελλοντική και τρεχουσα πρόταση στις προσκλήσεις χρηματοδότησης και οδηγό για κάθε έργο που θα γίνεται στην πόλη.

·        Τρέχουν έργα συντήρησης αθλητικών χώρων και δημιουργίας W.C.  AMEA  και ράμπες στα σχολεία.

·       Τρέχουν δράσεις αντισεισμικής προστασίας με προτεραιοποίηση στα σχολεία προκειμένου να έχουν τη νομική κάλυψη αλλά και την αδειοδότηση για κάθε παρέμβαση.

·      Τρέχει και η δράση ηλεκτροκίνησης με την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων για λιγότερους ρύπους.

·    Κατατέθηκε Πρόταση 692.000 ευρώ  από τις υπηρεσίες του δήμου Πέλλας στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», για τη δημιουργία Πράσινου Σημείου έξω από την πόλη των Γιαννιτσών. Σκοπός η ορθότερη διαχείριση στερεών αποβλήτων και την στροφή προς την ανάπτυξη ενός ισχυρού μοντέλου Κυκλικής Οικονομίας σύμφωνα με την Ευρωπαίκά και Εθνική νομοθεσία για τη χωριστή συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών.

ΤΑ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ

Μετά από το 1985 και πριν από το ΕΣΠΑ  με τα «Μεσογειακά ολοκληρωμένα προγράμματα» ξεκίνησε ο σχεδιασμός του Βιολογικού καθαρισμού των Γιαννιτσών, ο οποίος ξεκίνησε να λειτουργεί το 1994. Επίσης κατασκευάστηκε και ο Βιολογικός καθαρισμός Κρύας Βρύσης.

Ως προς την οδοποιϊα έγινε η μερική σύνδεση Γιαννιτσών-Έδεσσας  με τον δρόμο από το Μελίσσι μέχρι το Μαυροβούνι , η σύνδεση του Μαυροβουνίου με την Αριδαία και η παράκαμψη της Έδεσσας.

Κατασκευάστηκαν  ένα ΧΥΤΑ στα Γιαννιτσά (χώρος υγειονομικής ταφής ) και 3 στο νομό.

Θεσμοθετήθηκαν από νωρίς οι μπλε κάδοι ανακύκλωσης το 2009. Χρειάζεται, όμως, να βελτιωθεί ο  τοπικός σταθμός μεταφόρτωσης για να συγκεντρώνονται εδώ τα ανακυκλώσιμα και όχι στη Θεσσαλονίκη.

Ως προς τον πολιτισμό πολύ σημαντική ήταν η  Κατασκευή του  Νέου Μουσείου αλλά και  η Συντήρηση-Ανάδειξη του Αρχαιολογικού Χώρου  της Πέλλας.

 ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ

Η εξυπνότερη Ευρώπη μέσα από  την ψηφιοποίηση και τις καινοτόμες επιχειρήσεις που θα σκεφτούν νέες προσεγγίσεις της οικονομίας,

Η πιο πράσινη Ευρώπη στοχεύοντας στη δημιουργία κτιρίων με μηδενική εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα, στην ενεργειακή μετάβαση, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην αντιμετώπιση της κοινωνικής αλλαγής,

Η πιο συνδεδεμένη Ευρώπη με στρατηγικά δίκτυα μεταφορών ψηφιακή αναβάθμιση σε όλους τους τομείς,

Η Κοινωνική Ευρώπη χωρίς αποκλεισμούς στην απασχόληση, στην υγεία  και στην εκπαίδευση, στην κοινωνική ένταξη,

Η Ευρώπη πιο κοντά στους πολίτες μέσω της προώθησης της βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης των αστικών, αγροτικών και παράκτιων περιοχών.

Τέλος, ο κος Αβραμίδης τόνισε πως είναι σημαντικό για το μέλλον του τόπου οι νέοι να μάθουν  να διεκδικούν με τόλμη και γνώση αλλά και πως κάθε έργο για να είναι αποτελεσματικό χρειάζεται έλεγχο και παρακολούθηση. 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΕΛΛΑ NEWS

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ 3ου ΓΕΛ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ

9 Μαΐου, Ημέρα της Ευρώπης

40 χρόνια της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση